Bár mi, logisztikusok nagyon szeretjük az automatizált megoldásokat, azért voltak fenntartásaink a csomagautomaták karácsonyát illetően. Úgy tűnik, joggal.
Az egyik legismertebb csomagautomatás cég (mármint a királyi postán kívül) idén már október 20-án megcsúszott. Több napos csúszásokat jeleztek előre a Facebook-oldalukon. A Black Friday előtti optimista nyilatkozatok ellenére ma, november 29-én már szintén több napos késésre hívja fel a figyelmet a cég honlapja.
Napokig állhat a csomag a raktárban, mire automatába kerül
Nincs ebben semmi váratlan. Ha a karácsonyi előtti csúcs kiszolgálására tervezed a csomagautomaták számát, akkor felépítesz egy rendszert, ami 2 hónapon keresztül tele van, 10 hónapig meg éppen csak elketyeg.
A magyar piac meg nem olyan, hogy bőkezűen finanszírozza a beruházásodat. Muszáj az alapjáraton is alulárazott háztól-házig futárszolgálatok árai alá menned a csomagautomatás kézbesítéssel. De akkor miből tudsz sokmilliós rendszereket telepíteni országszerte?
A most megcsúszott cég tavaly óta 20 százalékkal növelte a kapacitásait - kb. 60 millió forintos beruházással. De még így is szükségük van arra, hogy a csúcs alatt hétvégén is folyamatosan dolgozzanak, ezzel biztosítva újabb 20 százalékos plusz kapacitást. Azaz végeredményben a folyamatos bővítés ellenére is megcsúsznak a kiszállításokkal. Egyszerűen nem fér át több csomag a csövön.
Az áremelés ellenére is fullon vannak
Az automaták telítettsége percenként változik, nehéz pontosan megjósolni, hogy melyik küldemény mikor kerül bele, ha egyszer feltorlódnak a csomagok. Abban az ütemben szabadulnak fel rekeszek, ahogy a címzettek átveszik a csomagokat. Ha mindenki halogat, mert a bejglisütéssel van elfoglalva, meg céges bulikra jár, teljesen természetes, hogy torlódás lesz az automatáknál is.
Arról nem is beszélve, hogy egy informatikai vagy műszaki hiba miatt simán megesik évközben is, hogy komplett automata mondja be az unalmast.
A csomagautomatás cég gyorsan és okosan reagált: díjazni kezdte azokat az ügyfeleket, akik könnyítenek a túlterheltségen. Nyereményjátékot hirdettek azoknak a címzetteknek, akik 12 vagy 6 órán belül átveszik a csomagjaikat. Meglátjuk, mennyi hatása lesz ennek az akciónak.
Annyi azonban jól látszik, hogy a hagyományos módszerekkel és logikával lehetetlen atombiztos logisztikát tervezni a jelenlegi ütemben növekedő e-kereskedelemhez.