Fiatal logisztikusokként 5 évvel ezelőtt még bárkit készségesen szemberöhögtünk, aki azt állította, hogy az önvezető kamionok fikciója még a mi pályafutásunk alatt valósággá válik. Ehhez képest szeptember 15-én már élesben teszteltek önvezető kamionokat magyar utakon. Egy három kamionból álló speciális platooning konvoj hajtott végig az M1-es autópálya Lebény és Rábapata közötti szakaszán. Balesetről nem számoltak be a hírportálok.
A platooning azért nem egészen ugyanazt tudja, mint az önvezető személyautó. Logisztikusabb. És ez egy kicsit megnyugtat minket.
Videón az első magyarországi önvezető kamion tesztje
Mi az a platooning?
A technológia lényege, hogy csak az első járműben kell sofőrnek ülnie, a többi kamion a vezeték nélküli kapcsolat segítségével automatikusan követi a konvoj első tagját. Mivel a járművek folyamatosan kommunikálnak egymással, képesek tartani a távolságot, együttműködve kontrollálják a sebességet és fékezéseket.
Három nagy előnye van a platooningnak:
- Gazdaságos. A konvojban haladás miatt üzemanyagot takarít meg, ráadásul egy sofőr is elég a konvoj irányításához.
- Környezetbarát. A mesterséges intelligencia segítségével optimalizált vezetési technika kevesebb üzemanyagfogyasztás, kevesebb károsanyag kibocsájtás.
- Biztonságos. A követő járművek reakcióideje összehasonlíthatatlanul gyorsabb, mint az emberé, így könnyebben elkerülhetőek a balesetek – elvileg.
A kutatások előrehaladottságát az is jelzi, hogy a holland kormányzat – a holland Európai Uniós elnökséghez kapcsolódóan – 2016-ban létrehozta a „The European Truck Platooning Challenge” programot, amelynek célja az új technológia fejlesztésének és elterjesztésének támogatása az unió országaiban. Az ehhez hasonló a kezdeményezések azért is olyan jelentősek, mert az önvezető járművek rendszeresítéséig rengeteg infrastruktúrális fejlesztésre, közlekedési és más szabályok összehangolására van szükség.
Mindeközben a magyar valóság
"Az én főnököm még normális gumira sem áldoz, nemhogy önvezető kamionra."
Ismeretlen Magyar Kamionsofőr