Könnyű beállni a sorba, szidni a Magyar Postát, amiért felkészült a csúcsra, de azért korlátozná a csomagfeladásokat. Csakhogy ez a húzás most kivételesen túlmutat a posta problémáin.
Ha tippelni kell, akkor szerintünk egyetlen csomagküldő sem marad állva idén karácsonykor. A legjobb esetben is jócskán lesznek késések, elakadások, befulladt csomagautomaták és ki nem vitt csomagok a rendszerben.
Brutális robbanás az e-kereskedelemben
Kevés olyan szektor van a magyar gazdaságban, ami kétszámjegyű növekedést produkál évről évre. A webáruházak viszont szárnyalnak:
- Tavaly az eMAG egyik vezetője nyilatkozta egy TV-műsorban, hogy csak a Black Friday akció egyetlen napjára 4 milliárdos árbevételt terveztek, ehelyett csináltak 5,3 milliárdot. Azaz csak az aznapi forgalmat 32,5 százalékkal tervezték alul.
- Más példa: a Regio játékáruház eladási statisztikái szerint 2016-ban 65 százalékkal több, összesen 52 ezer megrendelés érkezett interneten keresztül. A rendelések 60 százaléka pedig az októbertól decemberig tartó csúcsban történt.
- Az online kiskereskedelem 2016-ban 18 százalékkal tudta növelni bevételeit Magyarországon a GKI Digital szerint. Ugyanakkor míg 2015-ben még csak 1,5 millió fő, addig 2017-ben már 2,2 millió fő vásárolt a neten külföldről is. Az eNET szerint pedig jelenleg már a felnőtt internetezők 84 százaléka vásárol legalább egy évben egyszer online.
A csúcsidőszak minden évben egyre nagyobb kiugrásokat mutat. A logisztikát kiszolgáló cégeknek óriási rugalmasságra van szükségük, hogy képesek legyenek túlélni az átlagos hónapokat évközben, és felkészülni az egyre brutálisabb karácsony előtti dömpingre.
Éhes kereskedők
A nagy e-kereskedelemi cégek döntik bele a pénzt IT-fejlesztésbe, marketingbe, okos, jól képzett ügyfélszolgálatba, és még sorolhatnám. Éhesek, mert most lehet pénzt csinálni, amíg a globális multik, mint a Facebook és az Amazon fel nem falják az icuri-picuri magyar piacot. A lehetőség most van itt. Az online marketing és a big data házassága olyan vívmányokat hozott, amikkel szinte gyerekjáték elcsavarni az internetezők fejét.
A marketinges akkor kapja meg a bónuszát, ha pörög ezerrel a karácsonyi kampány. Büszkeség tölti el, ha az előzetesen tervezettnél ismét messze túlszárnyalta a webáruház az éves tervet. A tulajdonos boldog, és bele sem gondol abba, mekkora logisztikai káoszt okozott a marketingese, a kiszállítással kapcsolatos reklamációkat szívbaj nélkül keni a postára és a futárcégekre.
Nagy baj van a munkaerővel
Közhely: elfogyott a munkaerő. Raktárosnak, futárnak nem jó akárki, a jókat viszont vagy nem lehet megfizetni, vagy már külföldön dolgoznak.
Jelenleg a reálisan elvárható minimum:
- Ne lopjon.
- Képes legyen a technikát kezelni.
- Alapszinten átlássa a feladatát.
- Járjon be dolgozni.
Miközben nehéz fizikai munkát kell végezni, csapatban dolgozni, fejben ott lenni, és még udvariasan kommunikálni is illene.
Nem csak a postán nincs elég ember. Az egész logisztikai ágazat szenved, nincs sofőr, nincs csomagoló, áruösszekészítő, raktáros.
Irreális elvárások
Mit szeretne az internetes vásárló a legjobban? Ingyenes kiszállítást, a megrendelés pillanatában, 100%-ig rugalmas kiszolgálást. Ingyen. Mindent. Azonnal.
Miközben a webshopok nem erre szerződnek a csomagküldőkkel. Ők inkább a lehető legolcsóbban akarják megúszni, a reklamációkkal pedig lehetőleg nem akarnak foglalkozni.
Senki nem akarja állni a fejlesztések költségeit
Oké, sok a csomag. Oké, nincs ember. Lehetne automatizálni. Csakhogy a piac szerkezete rossz. A futárszolgálatok véres árversenyben vannak, nem mernek árat emelni, mert félnek a piacvesztéstől. Valójában pedig sem a kereskedők, sem a vásárlók nem tolongtak, hogy megfizessék a technológiai fejlesztések árát.
Csapdahelyzet. A tavalyi nagy összeomláskor volt remény arra, hogy a piac ráébred: fenntarthatatlan így a csomaglogisztikai szektor, és nagy változásokra van szükség. Ezek a szerkezeti változások nem történtek meg. Valószínűleg ezért idén még több netről rendelt csomag fog hiányozni a karácsonyfák alól.
Ui: Vannak konstruktív javaslataink a káosz elkerülésére. Ezekről szólnak majd a következő posztjaink.
Van rálátásod belülről is? Ha igen, legyél vendégszerzőnk! Írj a logisztikusokblog@gmail.com címre!