10+1 tipp állami IT-rendszerek bevezetéséhez

Ahogyan H. Árpi tanácsolná

2018. június 07. - Logisztikusok

Emlékszel, hogy az ekáer bevezetése mennyire zajosra és döcögősre sikeredett? Nos, nagyon hasonló állapotok vannak most a NAV újabb csodafegyvere, az online számla bevezetése kapcsán. Zavaros információk, megőrülés határán pörgő programozók, és állandóan akadozó tesztrendszer alig 3 héttel az éles indulás előtt.

Összeszedtük az ekaer, az online pénztárgép és az e-útdíj bevezetésével kapcsolatos emlékeinket, hogy megírjuk a frissen pozícióba került NAV-os és kormányzati vezetőknek, hogyan is kell lezavarni egy sok vállalkozást érintő változást a lehető legagresszívabb és arrogánsabb módon, hatalomból.

egg-hammer-threaten-violence-40721.jpg

10+1 alapszabály állami IT-rendszerek bevezetéséhez


1. Ismételgesd az állami médiában, hogy csökkenteni fog az adminisztrációs teher a vállalkozásokon, amint bevezetik a rendszert. Ismétlegest ezt egészen addig, míg el nem hiszik, még akkor is, ha ez egyáltalán nem igaz.

2. Ha az IT-fejlesztésre van pénz, gondoskodj róla, hogy az alkotmányos költség a megfelelő helyre kerüljön.

3. A jogszabályokat lehetőleg csak az utolsó pillanatban hirdesd ki a közlönyben. 

4. Számolj vele, hogy az indulás napján úgyis összeomlik majd minden. Nem kell túlstresszelni azt a napot.

5. Ha a felhasználók jogos kritikát fogalmaznak meg, bélyegezd meg őket azzal, hogy csak az adócsalók tiltakoznak, a tisztességes vállalkozók örülnek a változásnak.

6. Ne vedd komolyan a szakmai szervezetek visszajelzéseit. Csak bomlasztani akarják a rendet!

7. Amíg a rendszer nem éles, bármit változtathatsz rajta az utolsó pillanatban is, ha túl nagy a zúgolódás. Nem kell azzal foglalkoznod, hogy mennyi munkát, időt és pénzt tettek bele addig azok, akik komolyan vették a felkészülést.

8. Egyértelmű és világos válaszok helyett, ismételtesd az ügyintézőkkel a jogszabályt szó szerint. Az állásfoglalásokat úgy is tilos publikálni, és nem is hivatkozhatnak rá az adózók, szóval nem kell aggódni azon sem, ha esetleg ellentmondásos válaszokat kapnak az illetékes szervektől.

9. Fizetős rendezvényekre küldj előadónak olyanokat, akiknek hivatali kötelezettsége lenne, hogy segítse a tájékoztatást. Így kegyet gyakorolsz, és befoghatod a legnagyobb tömegeket elérő szakmai szervezetek száját, mert gennyesre keresik magukat a fórumokkal. 

10. Az utolsó pillanatig tagadd, hogy nem készül el időben/nem lesz felhasználóbarát/össze fog omlani a rendszer, különben ki fognak rúgni.

+1. A sajtó kérdéseire semmiképpen ne válaszolj. Sőt, jobb, ha nem is olvasod el, mire kíváncsiak igazából az újságírók. A legfontosabb, hogy ismételgesd a befolyásod alatt lévő médiában, hogy minden fasza, és mindenki hülye, aki mást mond.

A bejegyzés trackback címe:

https://logisztika.blog.hu/api/trackback/id/tr6414030856

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

$pi$ 2018.06.09. 05:32:33

"Ismételgesd az állami médiában, hogy csökkenteni fog az adminisztrációs teher a vállalkozásokon, amint bevezetik a rendszert. Ismétlegest ezt egészen addig, míg el nem hiszik, még akkor is, ha ez egyáltalán nem igaz."

Miért nem igaz? Miért nem csökkenti az adminisztrációt az e-számla? Nem pont az a lényege? Komolyan, mit akar jelenteni ez a kritika? Valami érv vagy magyarázat nem ártana!

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2018.06.09. 07:36:26

@$pi$: Ne tettesd a hülyét! Ja,nem! Nem tetteted. Ennek a célja pénzbehajtás, nem az adminisztráció csökkentése.

vergyula 2018.06.09. 08:50:14

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Az elsődleges cél nyilván a pénzbehajtás, de ez érthető is. Legyen kevesebb a csalás, a törvény által előírt pé'zeket minél többen fizessék be. Hogy a törvény mennyire igazságos/szigorú az más kérdés, nem az IT-rendszerek felelőssége. Persze ideális esetben a folyamatok digitalizálása egyben egyszerűsítést is jelent illetve csökkenti a papírfelhasználást, gyorsítja az ügyintézést stb.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2018.06.09. 09:19:33

Atya Isten, az állam be akarja szedni az adókat??? Botrány, diktatúra!

kulup 2018.06.09. 10:26:54

@$pi$: Te tudod, hogy miről szól ez a cikk ? Bár nem derül ki egyértelműen, de itt a 100 ezer forint fölötti ÁFA tartalmú számlák online, azonnali lejelentéséről van szó. Július 1.-én indul és szokás szerint totál káosz van. Teljesen egyetértek minen ponttal .
Szóval ennek SEMMI köze az e-számlázáshoz. Azt a normálisabb cégek a saját érdekükben már rég bevezették.

miért 2018.06.09. 12:02:14

@maxval balcán bircaman: Magától is ? Azt hittem, csak a dolgozóktól? A csókosok kimaradnak ..

Zed is not dead yet 2018.06.09. 12:09:59

A kedvencem az Online Invoice Test Tool nevű programocska, amit
- a NAV adott ki
- mindent meg tud csinálni menüvezérelt módban
- (szinte) semmit sem csinál meg parancsmódban és
- nem nyílt, vagy legalább publikus forráskódú, de
- van képük azt mondani hogy segítségnek szánták.

Hát ha ugyanezt (vagy ennek parancsmódú, automatizálható, erősen lebutított változatát) ugyanígy kiadta volna a NAV, ingyenesen, amit nagyjából 2-3 programsorral mindenki vidáman illeszthetett volna a saját programjához, akkor az egész felkészülés nagyjából számlázóprogramonként a tizedébe kerülne és pár nap alatt nyugodtan és biztonságosan meg lehetne csinálni. Ráadásul, mivel a NAV-os szerverhez NAV-os kliens csatlakozna, bármit buherálnak az egyiken, elég lenne hozzáidomítani a másikat és közzétenni a frissített programocskát, a felhasználóknak nagyjából semmi dolga nem lenne vele, csak használni elégedetten. Mindez persze nagyjából így menne mondjuk valahol skandináviában, néhány más európai helyen talán nem, de ott pedig a bevezetés költségeit támogatná az állam pénzügyileg (mint kis hazánkban korábban a pénztárgépek vásárlását pl., csak mondjuk egy normatív összeggel).

Itt pedig mi van? Hát nagyjából semmi, ami a fentieknek megfelelne.