Kötelezhető-e a futár pénzváltásra?

"Miiiiiii az, hogy nem tud visszaadni?"

2017. november 15. - Logisztikusok

A kommentelők közül többen kifogásolták, hogy a futár nem tud nagyobb címletből visszadni, mert nincs nála váltópénz. Ok, minket sem tesz boldoggá, ha a kisboltban húzza a száját az eladó a húszezresre. De mit mond erre a Magyar Nemzeti Bank szabályzata?

valtopenz_futar.jpg

Óvatosan fogalmaz a Magyar Nemzeti Bank


Magyarország törvényes fizetőeszköze a forint. A készpénzes fizetésnél az MNB által kibocsátott bankjegyeket és érméket mindenki köteles névértéken elfogadni. Eddig tiszta sor.

Az MNB rendelkezése azonban nem zárja ki azt, hogy a különböző termékek, szolgáltatások árának megfizetésekor ésszerű keretek között érvényesüljenek az adott fizetés körülményeinek sajátosságai. Például visszautasítható a bankjegyek elfogadása, ha a kereskedő az áru értékénél aránytalanul nagyobb címletből nem tud visszaadni.

Az áru-, ital-, jegy-, parkoló-, vagy éppen a csomagautomatákkal szemben sem elvárás, hogy minden címletet tudjanak kezelni – folytatja a kivételek sorát az MNB.

Megoldható a gyakorlatban?


Az MNB óvatoskodik, gumiszabályt csinált, hogy ne kezdjen el boldog-boldogtalan pereskedni a kereskedőkkel, ha épp fizikailag megoldhatatlan, hogy tudjon visszaadni működésének minden percében.

A futárok esetében úgy saccoljuk, hogy legalább 110-150 ezer forint váltópénzzel kellene reggel útnak indulniuk, hogy jó eséllyel estig kitartson. Nem tudjuk, hány cég képes ezt bevállalni. De azt igen, hogy akikkel mi eddig dolgoztunk, mind előre jelezték e-mailben, hogy

a vevő és a futár érdekében is lehetőleg bankkártyával fizessünk, vagy pontos összeget készítsünk elő.

Ha kicsit több az egymás iránti empátia és türelem, azzal mindenki nyer. A következő posztokban írunk arról, mire figyelj oda, ha bankkártyával fizetsz a futárnál, és arról is, hogy mi a helyzet a borravalóval.

Megvan a véleményed a logisztikáról? Ha igen, legyél vendégszerzőnk! Írj a logisztikusokblog@gmail.com címre!

Ui: Ha nem akarsz lemaradni az új posztokról, szeress minket Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://logisztika.blog.hu/api/trackback/id/tr7413279091

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Józsefné Varga 2017.11.15. 22:28:13

A váltópénzt betonbiztosan megoldani sehogy sem lehet. A nagyobb cégek futárai bőven 100 csomag felett kézbesítenek naponta. Kis értékű csomagoknál, vagy "szerencsétlen" árak esetén (pl. 21 000 HUF) a 100k HUF váltópénzt az első 5-10 címzett lazán "felzabálhatja". Ha meg szerencséje van a futárnak, akkor akár kezdő váltópénz nélkül is lehúzhatja a napot. Az általatok javasolt 110-150k HUF váltópénz egy 20 futáros (azaz nem túl nagy) depó esetén is 2-3 milla, amit nem nagyon tudnak bevállalni.
A kártyás fizetés a megoldás, több cég (DPD pl.) vállalja is, igaz, hogy felárért (a feladó fizeti, természetesen).

Etniez 2017.11.16. 08:45:02

A váltópénz örök probléma, nem csak Magyarországon.
A futárszolgálatok az előre fizetett terméket szeretik, több okból.

1. gyorsabb kézbesítés, nem kell pénzt számolgatni
2. biztonságosabb, mert nincs nagyobb összeg a futárnál. Nem fogják kirabolni és nem törik fel a kocsit sem.
3. nem kell pénzügyileg elszámolni a feladó felé

Mi itt nyugaton nem nagyon találkoztunk C.O.D (cash on delivery) csomagokkal, naponta 1-2 volt csak szerencsére. Mindenki kártyával fizet, akár előre is, hiszen ezeket a tranzakciókat a bankot felhívva vissza lehet húzni. Tehát hibás teljesítés esetén egy telefon és a pénz újra a vevő számláján van, akárhogy veri a seggét az eladó a földhöz.
Sokszor volt, hogy vámot és áfát dobtak az EU-n kívülről érkezett csomagra, kibontották a határon... Ezt lehetett kártyával fizetni előre (telefonon vagy interneten), vagy a készpénzben, átvételkor. Ez volt a leggyakoribb esett, hogy kp-t kaptam.
Ha nem tudtam visszaadni, akkor vagy megkaptam jattnak, vagy 2 napon belül kivittük a visszajárót az ügyfélnek. Meg kellett bíznia a futárban, nem kapott róla semmilyen papírt vagy nyugtát (mármint a tartozásról). Nem volt belőle a gond. A futárnak nem kellett mennie váltogatni, maximum azt ígérhettük meg, hogy holnap újra kivisszük a csomagot díjmentesen, csak legyen megfelelő kp-ja az ügyfélnek.
Amúgy nem szerettem kp- tartani magamnál, egyszer kezembe nyomtak 1600 fontot valami hangszerért, 7 órán keresztül szaladgáltam ennyi pénzzel a zsebemben..

Logisztikusok · http://logisztika.blog.hu 2017.11.16. 09:22:11

@Józsefné Varga: Úgy sakkoztunk, hogy az ügyfelek fele kártyával fizet vagy nem utánvétes, a többi pedig 30-20%-os arányban fizet pontosan kiszámolva (amiből később tud visszaadni), vagy nagy címlettel. Átlagos 16.000 Ft-os kosáértékkel számoltunk. Simán lehet, hogy ennél sokkal több váltópénz is szükséges lehet. De az is lehet, hogy szerencséje van a futárnak és kevesebb is elég.

zenitó 2017.11.16. 10:50:25

@Etniez: Szia, a másik blogban pedig pont azt írtad,hogy soha semmiféle jattot nem kaptál.

Etniez 2017.11.16. 13:53:23

@zenitó: A pár penny-t nem nevezem jattnak.

beste12 2017.11.20. 19:29:57

Én egyszerűen megszüntetném a készpénzezést. A gépkocsivezető nem bankár, nem kasszás. Bűnügyileg meg kiemelt célpontok lehetnek, ha kifigyelik a futárokat. Könyörgöm, a XXI. században vagyunk. Legyen nála kártyaolvasó, fizessenek előre pl. PayPal-lal - ezer módszer van a készpénz kikerülésére.

Ugyanúgy a gépkocsivezető nem rakodómunkás a közhiedelmekkel ellentétben... A nevében is benne van: gépkocsit kell vezetnie, nem rakodnia, pénzzel küszködnie, jópofiznia.