13 apokalipszis előtti tipp webáruházaknak

Így élheti túl a black friday-t a logisztikád

2017. november 15. - Logisztikusok

A webáruházak üzemeltetői ezekben a hetekben keresik meg az éves bevételük nagyobbik részét. Míg a legújabb marketingeszközökkel nagyon olcsón lehet óriási növekedést elérni, addig a vevők fizikai kiszolgálásával nem bír ilyen gyorsan lépéstartani a logisztika. Tegyük fel, hogy szuper a marketing, a szerverek is bírják a rohamot, de a logisztika és az ügyfélszolgálat bedől.

Hogyan tudják így sikeresen megugrani az idei szezont a magyar webshopok úgy, hogy az előrejelzések szerint még nehezebb lesz teljesíteni az új kihívásokat?

 webaruhaz_logisztika.jpg
Kép forrása: Max Pixel

1. Számít a méret!


Igyekezz kisméretű termékeket akciózni black friday-re! A 2016-os bukta egyik oka volt, hogy mosógépek és hűtőszekrények – csupa nagy térfogadó csomagok – zúdultak rá a logisztikai hálózatokra, ami még jobban eldugította a csövet.

Matek az egész. Gondolj bele, mikor tudsz több csomagot egy fordulóra bepakolni egy autóba, ha csak porszívókat viszel, vagy ha csak mobiltelefonokat?

Ha nem szerződött a céged arra, a futárnak várnia kell a csomag tartalmának ellenőrzésére, akkor ne kösd a vevők lelkére, hogy mindenképpen a futár jelenlétében bontsák ki a csomagot.

 

2. Ellenőrizd, hogy minden adatot bekértél-e?


Nagyon fontos, hogy pontos címadatokat kérj be és adj át a futárnak (kaputelefon, e-mail cím, mobilszám nagyon fontos!). Ha korlátoztad a karakterszámokat az űrlapjaidban, akkor ellenőrizd az extrém eseteket is. Egy példa: külterületen lévő cím esetén 5 számjegyű helyrajzi számot tud-e megadni a vásárlód?

A legjobb, ha e-mailben kérsz megerősítést is a címadatokra, hogy az elgépeléseket időben tudd javítani.

 

3. Biztonságosan csomagolsz?


Ellenőrizd, hogy a terméked nem mozdulhat-e el a dobozban! A dobozon belüli áruvédelem a te feladatod. Számolni kell azzal, hogy automata szortírozó szalagokon jönnek, mennek, borulnak a csomagok. Megtörténhet, hogy leesik a csomagcímke útközben. Ilyenkor hasznos, ha a címadatokat a csomagon belül is elhelyezed, ha a címke véletlenül leesne. Ugyanis, ha elveszett, címkétlen csomagot kerestetsz, akkor a futárszolgálatnál ki fogják bontani a dobozt!

 

4. Légy őszinte az ügyfélhez, tájékoztass egyszerűen és tömören!


Folyamatos, közös, összehangolt kommunikáció a vásárló felé: ez a futárcég és a webshop közös feladata. Nem egymás hibáztatása a cél, mindenki vállalja fel a felelősséget. Az ügyfelek sokkal megértőbbek, mint legtöbben gondolják, ha folyamatosan kapnak infót az esetleges csúszásokról, informatikai hibákról.

 

5. Tartsd folyamatosan a kapcsolatot futárcégeddel!


Igyekezz rendszeresen kommunikálni a futárcéged kapcsolattartójával. Ha folyamatosan és őszintén kommunikáltok egymással a várható helyzetekről, mindenkinek lesz esélye felkészülni a nehézségekre. Így belső infókat is megtudhattok egymásról, ami életmentő lehet!

 

6. Tudd, hogy pontosan mire szerződtél!


Vérpontosan ismerni az szerződés és a szerződéses és az ÁSZF minden pontját – ez az, amit semmiképp nem úszhatsz meg. Ha nem időgarantált a szolgáltatás, akkor a vevőnek se ígérj garanciát a másnapi kiszállításra!

 

7. Ne vigyél többet feladni, mint amennyire szerződtél!


Akár sírva-könyörögve, akár multis mellényben röhögve állítasz be egy konténernyi csomaggal, amit a szerződött mennyiségen felül hoztál, a futárszolgáltatod nem fog neki örülni. Várhatóan nem csak a posta lesz az egyetlen, aki feladási limitet vezet be, hogy ne duguljon be teljesen a cső.

 

8. Keresd az alternatívákat a kiszállításra!


Most életmentő lehet, ha csomagpontos kézbesítést biztosítasz. Akár hiszed, akár nem, vannak webshopok, ahol a munkatársak hazafelé menet kiszállítanak egy kör csomagot munka után. Légy kreatív! A vevőid akkor is  hálásak lesznek, ha ideiglenesen felvett saját futárral oldod meg a nem tervezett növekedést.

 

9. Hajlandó vagy felárat fizetni?


Ha a legolcsóbbat választod, akkor készülj fel a legrosszabbra is! Kemény áralkuval sokat nyerhetsz rövid távon, de a végén te fogod megfizetni az árát, amikor a kifogáskezelésre kerül a sor.

A Forbes.hu megírta, milyen buktatói vannak, ha keménykedsz a beszállítóiddal. Tárgyalj ki olyan árakat és feltételeket a futárszolgálatoddal, amivel mindenki nyertesnek érezheti magát.

 

10. Ne légy mohó! Nézz szembe a korlátaiddal!


Ha a marketingesed csak azért kapja a bónuszt, és csak azért felel, hogy minél nagyobb legyen az értékesítés, akkor veszélyes terepen jársz. Így belehajszolhatod a céged abba, hogy fizikailag teljesíthetetlen vállalásokat tegyen az ügyfelek felé.

Egyeztettél a beszerzéssel, a logisztikával, hogy valóban lesz-e annyi cucc, amennyit a zseniális hirdetésed el tud adni? Fontos az önmérséklet! Keressétek meg közösen a növekedés még biztonságosan és fenntarthatóan kiszolgálható maximumát! Legyen terved arra, mikor állítod le a hirdetéseket, ha túltoltad a marketinget!

 

11. Van embered, aki a készlet- és kereslettervezéssel foglalkozik?


Igen, ez is egy külön tudomány. Keress olyan szakembereket, akik értenek a matematikai modellezéshez, vagy használj üzleti intelligencia szoftvereket.

 

12. Szervezz alternatív ügyfélszolgálatot!


Előfordul, hogy a futárcégnél ki sem cseng az ügyfélszolgálati telefonszám, ha eléri a bejövő hívások száma a limitet. Messenger bot, Facebook adminisztrátor, plusz ember a saját call centeredbe – mind segítség lehet az ügyfélkezelésben.

 

13. Legyen válságkommunikációs akcióterved!


Minden érintettet vonj be, próbáljátok el, hogy működik-e a riadólánc! Maradj mindig türelmes, udvarias, kerüld a kamuzást, hogy hiteles maradhass.

Webáruház marketingese vagy? Vitatkoznál? Ha igen, legyél vendégszerzőnk! Írj a logisztikusokblog@gmail.com címre!

Ui: Ha szeretnél értesülni az új posztokról, kövess minket Facebookon!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://logisztika.blog.hu/api/trackback/id/tr5813277777

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GiaMarie 2017.11.24. 17:13:27

Azért érdekes ez, ahogyan álomvilágban élsz a webshopok működése kapcsán :D Avagy minden szentnek maga fele halik a keze. Vegyél fel plusz embert a call centeredbe?! Ember, viccelsz, bolondozol? El kéne dönteni, miről írsz és kinek. Biztosíthatlak, hogy az Emag, Fashion Days és még két kezem elég, hogy megszámoljam hány ilyen fajsúlyú cég van, nem fog idejönni tanácsért. Akik meg idejönnek, megnyugtatlak, hogy nem foglalkoztatnak 3-4 külön seggvakarót, úgy mint call centeres (édes istenem, ha futárként gondolod, hogy megvert a sors, add meg a számod, és kiteszem a webshopomra egy napra, csak hogy tudd, miről beszélsz. Meg hogy hol lakik a jóisten) Marketingesed? Hahahha. Eeeggen. Szóval, többnyire van egy adminisztrátor, aki számláz, egy ember, aki kiszed és csomagol, meg a tulajdonos, aki csinálja a marketinget és minden mást. Esetleg max egy feketén fizetett diákmelós, aki a social mediát karbantartja.