Önvezető kamionok és a magyar valóság

Magyarországon, közúti forgalomban tesztelték a platooning technológiát

2017. október 17. - Logisztikusok

Fiatal logisztikusokként 5 évvel ezelőtt még bárkit készségesen szemberöhögtünk, aki azt állította, hogy az önvezető kamionok fikciója még a mi pályafutásunk alatt valósággá válik. Ehhez képest szeptember 15-én már élesben teszteltek önvezető kamionokat magyar utakon. Egy három kamionból álló speciális platooning konvoj hajtott végig az M1-es autópálya Lebény és Rábapata közötti szakaszán. Balesetről nem számoltak be a hírportálok. 

A platooning azért nem egészen ugyanazt tudja, mint az önvezető személyautó. Logisztikusabb. És ez egy kicsit megnyugtat minket. 

Videón az első magyarországi önvezető kamion tesztje

Mi az a platooning?

A technológia lényege, hogy csak az első járműben kell sofőrnek ülnie, a többi kamion a vezeték nélküli kapcsolat segítségével automatikusan követi a konvoj első tagját. Mivel a járművek folyamatosan kommunikálnak egymással, képesek tartani a távolságot, együttműködve kontrollálják a sebességet és fékezéseket.

Három nagy előnye van a platooningnak:

  1. Gazdaságos. A konvojban haladás miatt üzemanyagot takarít meg, ráadásul egy sofőr is elég a konvoj irányításához.
  2. Környezetbarát. A mesterséges intelligencia segítségével optimalizált vezetési technika kevesebb üzemanyagfogyasztás, kevesebb károsanyag kibocsájtás.
  3. Biztonságos. A követő járművek reakcióideje összehasonlíthatatlanul gyorsabb, mint az emberé, így könnyebben elkerülhetőek a balesetek – elvileg.

A kutatások előrehaladottságát az is jelzi, hogy a holland kormányzat – a holland Európai Uniós elnökséghez kapcsolódóan – 2016-ban létrehozta a „The European Truck Platooning Challenge” programot, amelynek célja az új technológia fejlesztésének és elterjesztésének támogatása az unió országaiban. Az ehhez hasonló a kezdeményezések azért is olyan jelentősek, mert az önvezető járművek rendszeresítéséig rengeteg infrastruktúrális fejlesztésre, közlekedési és más szabályok összehangolására van szükség.

Mindeközben a magyar valóság

"Az én főnököm még normális gumira sem áldoz, nemhogy önvezető kamionra." 
Ismeretlen Magyar Kamionsofőr

via GIPHY

A bejegyzés trackback címe:

https://logisztika.blog.hu/api/trackback/id/tr3312954185

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Singerkém 2017.10.18. 13:51:32

Azért arra kíváncsi lennék, ha az első leér a pályáról, ahol van keresztforgalom, ne adj isten lámpa, ami az első kamion után pirosra vált, akkor hogyan valósul meg a követés . Pályán működik, az én kocsiban is van adaptiv tempomat....

lakit 2017.11.14. 07:31:49

platooning? - azt nem úgy hívják, hogy "vasút"? :)

pityókaborsommelier 2017.11.18. 09:24:42

@lakit: nem. A vasút az az a ritka töketlen bagázs, akikre egy sánta tyúkot sem lehet bízni. Már a posta sem fuvaroztam velük, pedig az ilyen sóhivatalok általában össze szoktak tartani.

pityókaborsommelier 2017.11.18. 09:26:12

@lakit: komolyra fordítva: erősödik a verseny a vasúttal szemben

Easyke 2018.05.31. 20:39:17

Ha jól látom, a távolság a kamionok között éppen elég arra, hogy egy (szemtelen) személyautó (vezetője) közéjükékelődjön. Mi lesz a követéssel, ha ez megtörténik?