Vendégszerzőnk, Attila megírta, milyen futárként végigcsinálni az összeomlás szélén táncoló karácsonyi csomagküldési szezont. Nem minden szavával értünk egyet, de érdekes beleképzelni magunkat egy futár helyzetébe. Hátha sikerül több türelemmel és megértéssel kezelnünk a futárokat és a postásokat.
Attila futárnaplója
Jómagam is futár vagyok. Jelenleg egy kisebb cégnél dolgozom. Korábban volt alkalmam multinál is tevékenykedni, voltam raktáros, diszpécser is. Szóval van némi rálátásom a csomagküldésre. Naponta tapasztalom, hogy amióta az ügyfelekkel elhitették, hogy nekik mindenben igazuk van, azóta nem egyszerű futárnak lenni, főleg a hajtós szezonban.
Indul a futi
Minden reggel 4:25-kor kelek, és 5 óra körül már a raktárban vagyok. A területem Keszthely, Zalaegerszeg, Lenti, Nagykanizsa és minden település, ami ezen a területen belül helyezkedik el. Reggel fél hat magasságában elhagyom a központot 15-35 címmel és 40-100 csomaggal. Ez a mennyiség egy TOF-os, DPD-s, DHL-es, GLS-es kollégának valószínűleg mosolyt csal az arcára, de én nagyjából 600-800 km-t megyek naponta, úgyhogy valójában ez sem számít kevesebb munkának, mint a belvárosban pörögni 100 címmel.
A címzett nem elérhető
Az első címre körülbelül 8 óra magasságában érkezem. És itt jön az első pofon. Nincs otthon, mert a gyereket oviba/suliba vitte. Nincs otthon, mert elment dolgozni. Nincs pénze, mert nem várta ilyen hamar a csomagot, hiszen előző nap adta le a rendelést.
Ezután jön az „Ugorjon már át pár utcával odébb" vagy "Megadok egy másik címet, ahol a férjem/feleségem/barátom/kiskutyám át tudja venni.” Csak éppen a város másik végén van a cím, és ha most oda kanyarodok, akkor az összes többi aznapi kiszállításom időpontja csúszik. Ilyen szolgáltatásra nem szerződött a feladó webáruház. 10 perc vergődés kezdődik.
Miért nem telefonáltam előtte?
Gyakori tévhit, hogy a futárnak kötelessége telefonon bejelentkezni. Ám ha a feladó külön nem rendelt ilyen szolgáltatást, akkor a címzett bizony hiába várná el, nem vagyok köteles odacsörögni érkezés előtt. De persze ezért is én hallgatok a kapuban.
Húszezressel fizetne
Ha szerencsém van, otthon találom az ügyfelet, pénze is van. De előfordul, hogy a 3255 forintba kerülő termékért húszezres bankjeggyel kíván fizetni. Ha véletlenül nincs nálam elegendő váltópénz, akkor jön a következő probléma. „Menjen el, váltsa fel a kisboltban!" vagy „Beülök maga mellé, és elmegyünk a legközelebbi közértig!"
Nem tudom, miből gondolják az ügyfelek, hogy kötelességem „átszaladni" a kisközértig a sarokra!? És elnézést, de nem vagyok taxis. Nem fogom furikázni a kedves vásárlót. Arról nem is beszélve, hogy ezután elvárja, hogy vigyem is haza, hiszen neki még ezer dolga van otthon, és nem akar gyalogolni.
Csak mellékesen: még mindig az első címen vagyunk, de rosszabb esetben már eltelt 20 perc.
Hová tehetem?
Megjelentünk a címen, megvan a pénz is, hova tehetem a cuccot? Fontos tudni, hogy a legtöbb cég szabályzata szerint a futár a csomagot az első zárható kapuig/ajtóig köteles vinni. Magyarország az a hely, ahol vagy mindenki terhes, vagy most műtötték, sérve van. Így hát ránk hárul a feladat, hogy bevigyük a terméket, hogy ne ázzon el, vagy rokkanjon le a kedves megrendelő. Hogy mire hajlandó a kötelező szolgáltatáson felül a futár, az csak a jóindulatától függ.
Kibontani a csomagot?
Tegyük fel, minden rendben van. Már be is vittük a terméket, amikor is az ügyfél hadonászik egy kinyomtatott papírral, amin a következő szöveg áll: „A futár jelenlétében bontsa ki a csomagot, és győződjön meg annak sértetlenségéről!" Óriási! Ilyenkor hiába mondom, hogy ha nem erről szól a szerződés a feladóval, akkor NEM KELL megvárnunk a csomag kibontását, kivéve ha külsérelmi nyom van a dobozon. Ha az ügyfél mégis kibontja, és nem veszi át, akkor bizony megtörténhet, hogy a futárnak kell kifizetnie a csomag árát. Ezt nagyon kevesen tudják, és még kevesebben hajlandóak megérteni.
Egy átlagos munkanap 12 óra
Ha minden klappol, (ügyfél otthon, pénz megvan, csomag sértetlen, köszönöm, viszontlátásra) normál esetben egy cím 5 perc alatt letudható. De ha csak 10 percet kell várni egy helyen, akkor 25 cím esetén 4 óra 10 percet töltöttünk állással. És akkor még nem vezettünk, és nem harcoltunk senkivel hosszú perceken át!
Egy átlagos napon 17:00 körül érek vissza a központba, ahol elszámolok, kipakolok és onnan még hazamegyek. Ha csak a nettó időt nézem, akkor is 12 órát dolgoztam.
Szóval értem én, hogy felgyorsult világban élünk, meg az ügyfélnek mindig igaza van, de ahhoz, hogy tökéletesen tudjuk ellátni a feladatunkat, a megrendelőnek is felkészültnek kell lennie.
Másképp látod? Vitatkoznál a futárral? Ha igen, legyél vendégszerzőnk! Írj a logisztikusokblog@gmail.com címre!
Ui: A napokban posztolunk arról is, hogy milyen simlis futártrükkökre érdemes odafigyelni! Ha szeretnél értesülni az új posztokról, kövess minket Facebookon!